Pomiary oświetlenia miejsc pracy
Obowią
zek zapewnienia odpowiedniego oświetlenia pomieszczeń pracy spoczywa na pracodawcy. Ponadto należy zwrócić uwagę, iż pracodawca ma obowią
zek przeprowadzania oceny ryzyka zwią
zanego z zagrożeniami, które nie mogą być wykluczone, a jednym z elementów oceny powinno byś oświetlenie występują
ce na stanowisku pracy.
Oświetlenie powinno spełniać trzy podstawowe funkcje:
- zapewnienie bezpieczeństwa ludziom przebywają
cym we wnętrzu;
- zapewnienie warunków do wykonywania zadań wzrokowych;
- pomoc w kreowaniu właściwego otoczenia świetlnego.
Urządzenia oświetleniowe powinny zapewniać odpowiednią jakość oświetlenia, którą
określa się jako:
- poziom natężenia oświetlenia;
- równomierność oświetlenia;
- rozkład luminancji w polu pracy wzrokowej;
- ograniczenia olśnienia;
- barwy światła i oddawania barw;
- migotania światła.
Praktyka i rozsądek podpowiadają
, że pomiar natężenia oświetlenia elektrycznego dobrze jest przeprowadzić w następują
cych sytuacjach:
- po oddaniu pomieszczeń do użytku,
- po zmianie rodzaju oświetlenia, np. z jarzeniowego na energooszczędne lub po wymianie zużytych żarówek na nowe, ale o innej mocy,
- po zmianie aranżacji pomieszczenia, np. po wybudowaniu (lub wyburzeniu) w pomieszczeniu ścianek działowych itp., kiedy natężenie oświetlenia może się pogorszyć.
Sporządzona dokumentacja zawierać będzie ocenę wyników pomiarów natężenia oświetlenia w formie protokołu. Wykonujemy również pomiary oświetlenia awaryjnego (ewakuacyjnego).