Audyt ppoż.
Audyt ppoż. ma na celu porównanie warunków bezpieczeństwa pożarowego obiektu z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Analiza ta nie powoduje skutków prawnych lecz pozwala przygotować się właścicielowi, zarządcy bą
dź użytkownikowi na uniknięcie ewentualnych konsekwencji wynikających z kontroli uprawnionych organów.
Audyt wykonywany jest przez zespół specjalistów ds. ppoż. i obejmuje:
- charakterystykę pożarowo – budowlaną obiektu,
- wyposażenie w wymagane urzą
dzenia przeciwpożarowe i sprzęt gaśniczy,
- ustalenie podziału na strefy pożarowe,
- sprawdzenie warunków ewakuacji w obiekcie w tym szerokości, długości i oznakowanie dróg ewakuacyjnych,
- sprawdzenie procedur postępowania na wypadek pożaru i innego zagrożenia w obiekcie,
- sprawdzenie odległości od budynków są
siadują
cych,
- ustalenie stanu przygotowania użytkowników obiektu do podjęcia działań w przypadku zagrożenia,
- określenie potencjalnych źródeł powstania i rozprzestrzeniania się pożaru,
- sprawdzenie zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru,
- sprawdzenie dróg pożarowych ich długość, szerokość, drożność.
Ewentualne konsekwencje zaniedbań, wynikające z nieprzestrzegania obowią
zuja
cych przepisów prawa bez względu na wyznaczenie osoby, która jest odpowiedzialna za udzielanie pierwszej pomocy, ewakuacji i ochrony przeciwpożarowej, spoczywają
na właścicielu firmy lub na zarządzie.
Warto wiedzieć, że:
- Pracodawca naruszają
c swoje obowiązki nie przestrzega tym samym, będą
c odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów w tym zakresie. W związku z powyższym na podstawie art. 283 §1 Kodeksu Pracy popełnia wykroczenie i podlega z tego tytułu karze grzywny od 100zł do 30.000zł,
- Zaniedbania ze strony pracodawcy w omawianym zakresie mogą
doprowadzić do wypełnienia znamion przestępstwa z art. 163 §1 pkt1 Kodeksu Karnego., gdzie w zależności od rodzaju winy i skutków zaniedbań, osobom zarzą
dzają
cym zostaje wytoczone postępowanie prokuratorskie, a w konsekwencji istnieje zagrożenie karą pozbawienia wolności określone w granicach od roku do lat 12,
- Zaniedbania ze strony pracodawcy w omawianym zakresie mogą
doprowadzić do ogromnych strat materialnych,
- Naruszenie przepisów może doprowadzić do negowania wypłaty odszkodowania z tytułu ubezpieczenia majątkowego przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe,
- Zaniedbanie przepisów może doprowadzić do wytaczania procesów są
dowych właścicielom lub osobom zarzą
dzającym przez osoby poszkodowane lub ich rodziny.
Instytucjami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów ochrony przeciwpożarowej są
:
- Państwowa Straż Pożarna,
- Państwowa Inspekcja Pracy.